A Török Áramlat vezetéken keresztül Magyarországra érkező földgáz mennyisége mára meghaladja a napi húszmillió köbmétert, így ezen az útvonalon idén már 6,2 milliárd köbméter érkezett az országba, ami rekordot jelent – jelezte csütörtökön a fehéroroszországi fővárosban az orosz külügyminiszterrel folytatott egyeztetése után Szijjártó Péter.
Fehéroroszországban nemrég zárult le a Paks II. projekthez hasonló technológiájú erőmű építése, így a korábban ott dolgozó mérnökök folyamatosan kerülnek át Paksra – jelezte csütörtök este Szijjártó Péter.
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt optimista hangvételű nyilatkozatot adott az Indexnek a közelmúltban felmerült kőolajszállítási nehézségek megoldásával kapcsolatban. A vállalatvezető kiemelte, hogy sikerült megállapodni az Oroszországból történő kőolajszállítás folytonosságáról a Barátság vezetéken keresztül, és hangsúlyozta, hogy az egész régiót nehéz helyzetbe hozná, ha leállna az orosz kőolajszállítás- tudósított az Index.
Az orosz Lukoil várhatóan októberben újraindítja a kőolajszállításokat a Barátság kőolajvezetéken keresztül Szlovákiába és Magyarországra. A Mol Nyrt. hétfőn jelentette be, hogy megállapodásokat kötött a nyersolaj szállításáról, most pedig a Reuters két forrása közölte a szállítási tervek részleteit is.
2025 elejétől leállhat a Barátság II. kőolajvezeték, a Mol viszont még nem tart ott a finomítóknál a diverzifikációban, hogy az Adria vezetéken keresztül érkező, nyugati olajtermékkel teljesen el tudja látni a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat, ezért jelentős olajimportra kényszerülhet a társaság, ami nagy költségvonzattal járhat. A befektetők reagálnak a friss fejleményre, nagy esésben van a Mol részvénye.
Mégsem biztos, hogy teljes egészében leáll a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olajszállítás Magyarország és Szlovákia felé, mert az ukrán elnöki tanácsadó pénteken délután kiadott egy saját magát pontosító közleményt. Ebben azt üzente, hogy a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni, hogy ezzel minél hamarabb, és minél nagyobb mértékben kiszorítsák az orosz olaj- és gázszállításokat az EU-ból. Mivel az ukrán tranzitszerződés 2029 végéig szól, így a pontosítás arra utal, hogy még jó ideig jöhet az orosz olaj, igaz sok a bizonytalanság.
Nagyon fontos üzenetet küldött Olekszij Csernisov, az ukrán tranzitszállításokra is rálátó állami Naftogaz igazgatótanácsának elnöke pénteken a Bloombergnek, miután az ukrán elnöki tanácsadó jelezte: év végével leállítják a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olajszállítást Magyarország, Szlovákia és Csehország felé, illetve 2025-től nem szállítanak orosz gázt se. Csernisov azt üzente, hogy év végéig még teljesítik az orosz olaj- és gáz tranzitjával kapcsolatos szerződéseket, de "minden lehetséges módon" hozzá fognak ahhoz járulni, hogy az érintett uniós országok minél gyorsabban leváljanak az orosz energiahordozókról. Időközben a cseh energiabiztonsági nagykövet azt mondta: őket már nem érinti, ha év végével leáll a Barátság II., mert úgyis meg tudják oldani máshogy a beszerzéseket.
Pletser Tamás, az Erste energetikai szakértője beszélt lapunknak arról, hogy az ukrán lépésnek milyen következményei lehetnek a magyar ellátásbiztonságra és a hazai benzinárra nézve.
Az ukrán elnök tanácsadója bejelentette, hogy 2025 elejétől leáll a Barátság II. kőolajvezeték, Szijjártó Péter pedig már Oroszországban van és energiaellátás-biztonsági kérdésben tárgyal az orosz vezetőkkel. Legfrissebb fejleményként a Mol is reagált.
2025. január 1-től leáll a Barátság II. kőolajvezeték, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyersolajjal – közölte az ukrán elnök tanácsadója, Mihajlo Podoljak egy új interjúban. Emellett azt is bejelentette, hogy január 1-től megszűnik az orosz gáz tranzitja Ukrajnán át, ami szintén érinti a hosszú távú magyar–orosz gázvásárlási szerződést. Ukrajna legfeljebb arra nyitott, hogy nem orosz eredetű gázt továbbítson a jövő évtől kezdve az európai gázvásárlók felé. Talán nem véletlen, hogy a fenti bejelentéssel párhuzamosan ma az oroszországi Szentpéterváron bukkant fel Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, és a Gazprom székházából védte az orosz gázszerződést, de az orosz olajszállítások sorsáról nem beszélt. Megkérdeztük a friss információról a Molt is, a reakció itt olvasható, aztán a Mol részvényárfolyamának zuhanásáról itt írtunk, a magyar üzemanyagárakra gyakorolt potenciális hatásokról pedig itt. Délután az ukrán Naftogaz vezére is megüzente, hogy a hatályos az orosz olaj- és gáztranzit szerződéseket még teljesítik, jórészt év végéig, de utána minél gyorsabban le kell válni az orosz energiahordozókról. Délután aztán maga Podoljak adott egy pontosító nyilatkozatot, amiben árnyalta: nem 2025. január 1-től áll le az orosz olajtranzit Ukrajnán át, hanem akkor, amikor az egyes háttérszerződések lejárnak.
A júniusi 465 ezerről mindössze 430 ezerre, azaz csak 8%-kal csökkent júliusban az orosz nyersolaj tranzitja Ukrajnán át Magyarországra, ami még így is a harmadik legmagasabb havi volumen volt idén, így tehát nem volt valós üzemanyag ellátási veszély, mint amelyre a kormány júliusban többször is figyelmeztetett – bukkantunk rá egy pénteki ukrán hírlevélben.
Egy fel nem robbant második világháborús bombát találtak a csehországi Litvinov olajfinomítójának területén szerda este, amely miatt azonnali hatállyal leállították az egész olajfinomítót, és a csütörtöki tájékoztatás szerint még legalább két hétig eltart a kényszerszünet.
A Portfolio hét forrásból származó információi alapján nagy döntési helyzet elé került a Mol a Lukoil-ügy miatt, ami a magyar üzemanyagárakra is hatással lehet. A döntési helyzet lényege ez: 1) vagy bevállalja, hogy már az orosz-ukrán határon tulajdonjogilag átveszi az oda érkező orosz, vagy papíron akár kazah olajat, és így saját kockázatára szállíttatja át Ukrajnán, 2) vagy a Lukoil-szankció miatt kiesett olajbehozatalt áttereli a Horvátország felőli Adria-vezetékre, ahol bőven van erre kapacitás. Egyelőre az első irány a valószínű, ami költség okok miatt is érthető, és ezt tudomásunk szerint jelezte is már a Mol a háttérben az érintettek felé. Lehet azonban, hogy végül a másodiknál köt ki a cégcsoport, mert afelé terelik az ukránok az orosz olajról való minél nagyobb arányú levál(aszt)ás jegyében. Éppen ezért a huzavonát megérezhetik majd a magyar autósok is. Ellátásbiztonsági kérdésekről is szó lesz a Portfolio október 10-i Energy Investment Forum konferenciáján, amelyre itt lehet regisztrálni. Frissítés! Elemzésünk után néhány órával megjelent az Európai Bizottság válaszlevele a két ország felé, amely számos pontos megerősítette elemzésünket, igaz a Bizottság inkább azt ajánlja, hogy váljon le az orosz olajról Magyarország és Szlovákia. Ezzel egy időben a horvát miniszterelnök is bejelentette: levelet küldött Orbán Viktor magyar kormányfőnek, és jelezte: készek segíteni az orosz leválásban.
Szerdán délután, illetve este össztüzet zúdított a szlovák politikai felsővezetés Ukrajára amiatt, hogy a közelmúltban blokkolták az orosz Lukoil olajszállításait, és ez például a szlovák külügyminiszter szerint oda vezethet, hogy nemsokára sorba kell majd állnia az autósoknak a benzinért és a gázolajért. Az eddigi legkomolyabb figyelmeztetést a szlovák elnök intézte Ukrajna felé, gyakorlatilag válaszcsapást helyezett kilátásba.
Kedden késő délután kiadott egy rövid közleményt az Energiaügyi Minisztérium, amelyben egyrészt azt jelezte, hogy fokozott figyelemmel kíséri a kőolajszállítások helyzetét, másrészt azt, hogy szorosan együttműködik a külgazdasági és külügyi tárcával, harmadrészt azt, hogy összehívta a tárca ellátásbiztonsági munkacsoportját.
Az idei első félévben kissé 40% alá esett Csehországban az olajimporton belül az orosz olaj aránya, jövőre pedig, miután elkészül egy újabb vezeték projekt, teljesen le fog tudni válni az ország az orosz olajról – ezt hangsúlyozta egy keddi X-posztban Jozef Síkela.
Cikkünk folyamatosan frissül.
Előtte azért igyekeztek korszerűsíteni.
Villámgyors fellépés jön a kínai közösségi médiás szolgáltató ellen.
Kik kísérték el a politikust?
Az IO Partners szakértőivel beszélgettünk.
Mi lesz az építőiparban?